Anslag: Matilda är olycklig för att hon inte får någon kärlek, till skillnad från Elin som smittas med kärlek av mamman och är lycklig.
Karaktärer: Elin glad och bekymmerslös, Matilda sorgsen och hopplös.
Konflikt: Elin får uppmärksamhet och glädje utav en lapp, Matilda får ingen kärlek av sin pappa.
Upptrappning av konflikt: Elin möter omgivningen med kärlek och glädje och får då i gengäld uppskattande leenden eftersom de hon uppmärksammar med sin glädje smittas positivt. Eftersom Matilda inte får kärlek hemifrån i synnerhet, känner hon sig redan värdelös och uppmärksammar det som "bevisar" detta för henne och känner sig då mer och mer osynlig.
Lösning/Klimax: Äntligen får Matilda kärlek när hon möter Elin.
Avtoning: Och man förstår att Elin i sin tur blivit smittad med kärlek av mamman.
Vad går bra? Vi tycker att vi lyckats utforma ett manus som effektivt uppnår vårt mål med filmen; ett starkt intryck och förståelse för hur lätt vi påverkar våra medmänniskor, både negativt och positivt. Vi känner oss även lugna med arbetsprocessen och ska börja filma när Anna och Beatrice kommer hem från Thailand. Hur resonerar ni? Vi vill inte dra ut på filmandet eftersom vi tänker oss att den utspelar sig i ett småländskt vinterlandskap, inte nödvändigtvis innehållande snö eftersom det inte är något utav våra bildliga krav, utan snarare på grund av det kalla morgondunkel som vi tycker förstärker den deprimerande känslan i Matildas scener och den mysiga känslan i Elins scener. Inspiration inför arbetet med filmen finner vi i Friends senare reklamfilmer, vilka är väldigt fåordiga men som ger extremt starka intryck med hjälp av långa närbilder på ansikten som utstrålar känslor, främst då ansiktet utstrålar sorg eller tomhet. Vilka för- och nackdelar finns i diskussioner ni har? Det finns vissa nackdelar med att filma i miljöer med mycket folk, i en skola till exempel. Det innebär att vi måste organisera en större folkmassa, eftersom scenen då Matilda går genom skolan är betydelsefull för filmen (att ingen ser henne). Vi måste då vara noga med att ingen kollar på henne och beter sig som om hon vore luft. Att få så mycket folk att genomföra en bra scen kan bli en utmaning. Eftersom vi dessutom har höga krav på den estetiskt vackra delen måste vi skaffa oss lite bättre tekniska kunskaper om hur man hanterar en kamera på rätt sätt för att uppnå exakt den bild man önskar. En bra kamera med tillräckligt många megapixel och som lätt kan ställa in fokus, kan också bli en utmaning att få tag på. De första scenerna i filmen blir däremot enkla att filma eftersom vi endast behöver inreda rummen rätt för att förstärka livssituationerna för respektive roller. Det underlättar också att vi inte heller behöver införskaffa någon speciell rekvisita eller boka några speciella miljöer. Fysiskt och praktiskt sett är detta en enkel film att utföra, men eftersom den känslomässiga biten ska vara så slående kommer vi ändå få en väldigt rolig utmaning. Behöver ni lägga märke till detaljer? Vi behöver ta stor hänsyn till detaljer som rätt ansiktsuttryck, känslan i ögonen, fokus i bilden och passande kameravinklar. Detaljerna är väldigt viktiga för oss eftersom det är med hjälp av dem som vi har möjlighet att förstärka varje känsla i varje scen och bild. Hur löser ni problem? Med sunt förnuft. Vem driver arbetet, vem tar ansvar? Eftersom idén med filmen är så viktig för mig har jag tagit på mig ledarrollen. Ett mindre balanserat arbete beror på både parter; jag har svårt att dela med mig utav arbetet eftersom jag inte vill riskera att filmen inte blir som önskad, samtidigt måste Anna och Beatrice ta mer initiativ eftersom bristen på just det, engagemang och glöd ligger till grund för min rädsla att överlåta arbete till dem. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar